Kernwaarden

 

Gelijkwaardigheid - Hoofd, hart en handen - Verbinding



Op de Comenius werken we vanuit drie kernwaarden die zijn gebaseerd op de gedachten van Jan Amos Comenius, maar die ook heel goed passen in onze huidige tijd.

  1. Gelijkwaardigheid

  2. Leren met hoofd, hart en handen   

  3. Verbinding


Gelijkwaardigheid 
De Comeniusschool is een openbare school. Dit betekent dat we open staan voor ieders verhaal en achtergrond. We zijn nieuwsgierig naar dat verhaal en leren van elkaars verschillen. We halen de wereld de klas in. Onze diverse populatie verrijkt, verbreedt, verdiept en inspireert. Iedereen verdient evenveel kans om zich te mogen ontwikkelen. Door te kijken naar 'wat heeft deze leerling nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen' is elke leerling bij ons gelijkwaardig.  

Leren met hoofd, hart en handen
Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich breed ontwikkelen. Natuurlijk is het heel belangrijk dat kinderen goed leren lezen, spellen en rekenen. Daar besteden we tijd aan en stellen hoge doelen. We streven er ook naar dat kinderen zichzelf leren kennen, zich sociaal en emotioneel goed ontwikkelen en hun talenten ontdekken en ontwikkelen. We gaan voor doen; de natuur in, dingen ontdekken door het uit te proberen en lekker veel bewegen. Om je staande te houden in de wereld heb je je hoofd, je hart en je handen nodig! Ons leerlingvolgsysteem is hier ook op gebaseerd.

Verbinding 
We ondersteunen kinderen ook de verbinding met zichzelf te zoeken; in verbinding zijn met jezelf, betekent dat je je kunt verbinden met de ander. Verbinding biedt ons kansen tot samenwerking, leren van en met elkaar en om iets te betekenen voor de wereld om ons heen. We leren kinderen over de veranderlijke wereld en nemen daar met elkaar verantwoordelijkheid voor, binnen onze mogelijkheden.  We helpen kinderen dus te kijken naar ‘Wie ben ik?’, ‘ Wie ben ik in de groep?’ en 'Wie ben ik in de wereld?’. Verbinding en samenhang zoeken we in vakken/leergebieden en dat draagt bij aan meer betekenisvol leren.
 

Waarom heten wij Comeniusschool? 
Onze school is vernoemd naar Jan Amos Comenius. Naast opvoedkundige was hij ook filosoof, theoloog en diplomaat. Hij kwam oorspronkelijk uitTsjechië en heette Jan Amos Komensky. Later heeft hij de Latijnse naam Comenius aangenomen. Hij leefde van 1592 tot 1671.

Jan Amos Comenius had erg veel wijze dingen te zeggen over het onderwijs en de opvoeding van kinderen. Voor onze school zijn er een aantal heel belangrijk: 

  • Comenius vond dat onderwijs voor iedereen zou moeten zijn: jongens én meisjes, rijke en arme kinderen. In die tijd was dat bijzonder, nu is dat gewoon. Als openbare school staan wij open voor iedereen. 

  • Comenius vond ook dat niets op zichzelf staat; alles staat met elkaar in verbinding. Als je in het ene vak iets leert heeft dat altijd te maken met wat bij het andere vak onderwezen wordt. Kennis groeit nog meer als we de vakken met elkaar in verbinding brengen en leerlingen hierover met elkaar praten. 

  • Hij was ervan overtuigd dat je pas kunt leren als je begrijpt wat er gezegd wordt. Dus als de leerstof aansluit bij wat je al weet. Vaak ging hij met zijn klas naar buiten om voorbeelden te laten zien. Zijn leerlingen bleken het op deze manier inderdaad veel beter en sneller te begrijpen. ‘De mensen moeten zoveel mogelijk hun wijsheid niet uit boeken putten, maar uit hemel en aarde, uit eiken en beuken, dat wil zeggen zij moeten de dingen zelf kennen en onderzoeken en niet alleen andermans waarnemingen daarover’, schrijft Comenius in zijn Grote Onderwijsleer (1657). 

  • Over de mens zegt Comenius dat ieder mens op zichzelf moet vertrouwen. Niet om egoïstisch te zijn en alleen aan jezelf te denken, maar om vanuit jezelf toenadering te zoeken met de ander. Samen kunnen we meer bereiken dan alleen en soms is alleen werken gewoon heel fijn.